مراقبت از پوست

راهکارهایی برای پوست چرب

پوست همه چربی تولید می کند. غدد چربی شما سبوم تولید می کنند، ماده ای روغنی یا مومی شکل که پوست و موی شما را مرطوب و محافظت می کند. پوست چرب زمانی نمود پیدا می کند که غدد شما، سبوم بیش از حد تولید می کنند که می تواند منجر به سطحی چرب، مسدود شدن منافذ و ایجاد آکنه شود.
پوست چرب کاملا طبیعی است. هنگام مراقبت از پوست چرب باید چندین نکته را در نظر داشت، اما بیشتر موارد را می توان در خانه با داروهای بدون نسخه و روتین های مراقبت از پوست مناسب مدیریت کرد.

روتین مراقبت از پوست های چرب شامل چند اصل اساسی است. شما باید از برخی مواد تشکیل دهنده محصولات خودداری کنید، به دنبال مواد دیگر باشید و رژیم روزانه متناسب با نوع پوست خود را دنبال کنید.
  • شستشوی منظم:
برای مراقبت از پوست چرب، باید آن را از چربی اضافی پاک کنید.حتما صبح، شب و بعد از ورزش صورت خود را بشویید. مراقب باشید از پاک کننده های بیش از حد خشن که می توانند پوست را تحریک کرده و تولید چربی را تحریک کنند، خودداری کنید. به جای آن از شستشوی ملایم و کف کننده استفاده کنید. به همین دلیل، نباید صورت خود را خیلی خشن اسکراب کنید.

 

پاک کننده شما باید غیر کومدون زا، غیر تحریک کننده و حساسیت زا باشد. همچنین باید به راحتی شسته شود. ژل ها یا میله ها بیشتر از شستشوی کرم یا روغن برای پوست چرب موثر هستند.
امروزه شوینده های غیر صابونی با PH اسیدی و سازگار با اسیدیته ی پوست صورت و بدن با نام پن درماتولوژیک یا سیندت بارSYNDET BAR به فرم های بار(قالب جامد)، مایع، ژل و فوم در سطح مارکت دنیا در دسترس هستند. سیندت بار ها و یا سیندت های مایع اساسا موجب تحریک و التهاب نمی شوند.
این پن ها به علت PH نزدیک به اسیدی باعث رشد باکتریهای مضر وعفونت بر روی پوست نمی گردند این در حالی است که صابون های سنتی به دلیل قلیایی بودن می توانند محیط رشد باکتری را بر روی پوست مساعد نمایند.
سیندت ژل مخصوص پوست های چرب و جوشدار درمالیفت ” و یا ” پن غیر صابونی پوست چرب و مختلط ویتالیر ” از محصولاتی بوده که میتواند یاری رسان شما در این بخش باشد.

  • لایه برداری هر چند روز:
از لایه برداری غافل نشوید. چند بار در هفته از یک شستشوی ملایم و لایه بردار استفاده کنید. انجام این کار به خلاص شدن از شر سلول های مرده پوست که می توانند سبوم را به دام بیندازند، کمک می کند. هنگامی که سبوم در سلول های مرده پوست گیر می کند، میتواند باعث بروز آکنه شود.
در انتخاب کرم‌ لایه ‌بردار پوست، ابتدا به قسمتی از پوست که قرار است لایه ‌برداری شود توجه کنید و درصد کرم لایه‌بردار را مناسب  با حساسیت همان قسمت پوست انتخاب کنید.
لایه برداری میتواند با کرم هایی همچون”  کرم لایه بردار سی بی در درصد های 10 و 15 و 20 ” صورت گیرد و یا  توسط پن های حاوی مواد ساینده و لایه بردار همچون ” پن لایه بردار و روشن کننده ی اریکه ” انجام شود.

  • مرطوب کننده :
پوست های چرب نیز به مرطوب کننده نیاز دارند، به خصوص اگر از محصولاتی استفاده کنید که برای از بین بردن چربی از روی پوست طراحی شده اند. چیزی سبک وزن و غیر کومدون زا انتخاب کنید که منافذ شما را مسدود نکند.

 

کرم مرطوب کننده پوست های چرب تا مختلط ورونیک ” و ” کرم مرطوب کننده پوست چرب تا مختلط اسکین وان ” از محصولات مناسب برای حفظ رطوبت پوست شما میباشند.

  • پاک کردن آرایش قبل از خواب :
به دنبال لوازم آرایشی غیر کومدون زا باشید که منافذ شما را مسدود نکند و حتما قبل از خواب تمام آرایش را پاک کنید. از یک محصول موثر استفاده کنید که نیازی به اسکراب و تحریک صورتتان نداشته باشد.اخیرا پاک‌ کننده‌های آرایشی با نام میسلار در پاک کردن لوازم آرایشی مبتنی بر آب مؤثر میباشند.
میسلار واتر، در واقع، ترکیبی از روغن و آب است که به پاک کردن آرایش و آلودگی‌ها از سطح پوست صورت کمک می‌کند. علاوه بر این، خاصیت رطوبت‌رسانی سریع نیز دارد. اما کاربرد اصلی این محصول، پاک کردن چربی، آرایش‌های غلیظ و سرسخت و همچنین، پاکسازی آلودگی‌های سطح پوست صورت است. میسلار واتر، کوچک‌ترین ذرات باقیمانده از آرایش (حتی آرایش ضد آب چشم) را پاک می‌کند.
میسلار واتر پوست چرب تا معمولی لافارر ”  و یا ” میسلار واتر پوست چرب و مختلط درماتیپیک ”  از محصولاتی بوده که رضایت مشتریان را در جهت پاکسازی کامل هماره با حفظ رطوبت و لطافت پوست به همرا دارند.

  • انتخاب محصولات مناسب :
در محصولات پوستی خود، به دنبال لیست مواد تشکیل دهنده ای باشید که حاوی موادی با قابلیت مبارزه با روغن ثابت شده است. مواد زیر در آزمایشات بالینی موفق به کاهش روغن شده اند:
  • چای سبز
  • نیاسینامید، نوعی ویتامین B3
  • ال – کارنیتین، یک اسید آمینه
  • لیکوکالکون A، یک فنل استخراج شده از ریشه شیرین بیان، ممکن است برای مبارزه با آکنه و مدیریت پوست چرب مفید باشد. همچنین ثابت شده است که ماسک‌های خاک رس به کنترل چربی اضافی کمک می‌کنند.
هنگام استفاده از محصولات، دستورالعمل های برچسب را دنبال کنید. اگر چیز جدیدی را امتحان می‌کنید، از آن استفاده کنید تا مطمئن شوید که پوست شما را تحریک نمی‌کند و شرایط را بدتر نمی‌کند.

  • دست زدن به صورت :
سعی کنید در طول روز به صورت خود دست نزنید. انجام این کار می تواند باکتری ها، کثیفی ها و روغن بیشتری را به مناطق مستعد ایجاد آکنه و سایر تحریکات پخش کند.

در حالی که بعید است پوست چرب منجر به عوارض جدی برای سلامتی شود، می تواند باعث خجالت یا کاهش اعتماد به نفس شود. اگر پوست چرب نگران کننده است، باید از پزشک مراقبت های اولیه خود بپرسید یا به دنبال یک متخصص پوست باشید، به خصوص اگر درمان های فوق نتوانست نتایج مورد نظر شما را ایجاد کند.

 

تیم بایادارو از همراهی شما در مطالعه ی این مقاله کمال تشکر را دارد.

منابع:

Remedies for Oily Skin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *